Nederlandse Draken Club logo

Nederlandse Draken Club logo Nederlandse Draken Club logo Geen account? Lid worden

“DE ORANJE” IN BEELD

18 juni 2017 om 07:06

18 juni

Operatie ‘onder de kraan’ is geslaagd onder leiding van Ferrie de Vries en Rob Dekeukeleie. Dankzij hulp van de havenmeesters van de KNZ&RV, vrienden van De Oranje en foto’s van Reinier Wissenraet. Het was een precies werkje, waarbij voorkomen moest worden dat de inmiddels 15 lagen lak een kras zou oplopen. So far so good. We zijn nu al weer wat verder. De kiel zit er aan. Met zes grote en kleine rvs-bouten gefixeerd, en met moeren en epoxy vastgezet aan de kielbalk. Die kan geen kant meer uit. Na deze operatie is de boot in de takels gehangen om de kiel mooi strak en glad te plamuren en te schuren voordat (komende dagen) de matrix-anti-fouling er op gaat. Want de boot zal tijdens de ‘show perioden’ veel in het water liggen en hij moet nog glad blijven ook voor het geval er mee wordt gedaan met een lokale wedstrijd.

De Oranje ziet het daglicht na 1,5 jaar in de Schoutenwerf te zijn ge demonteerd, gerepareerd en weer met de oorspronkelijke gangen, spanten, dekdragers en het originele dek in elkaar gezet.

 

Klimmend van de 15 lagen lak onder de kraan voor ‘Operatie kiel’

Als alles volgens plan verloopt gaat a.s. donderdag de mast en het tuig er op en wie weet wordt het dan vrijdag ‘De Oranje Te Water dag’.

Resten de kleine zaken, zoals het zeilnummer 160 , de verzekering voor de schippers en opvarenden, de dektent, dock fenders en neusbeschermer ( Veel dank aan sponsor Bart Peeters !! ), een huishoudelijk reglement voor een a.s. ledenvergadering over het gebruik van De Oranje, het regelen van de maiden presentatie op De Kaag tijdens de Kaagweek en nog meer vrolijke zaken.

Want in juli gaat de volgende fase in: genieten met en van De Oranje.

6 juni

Al het lakwerk is gereed. Met goud gerand en de naam in mooie letters weer trots op de oorspronkelijk plaats.

Na de regenbuien van vandaag en morgen gaat De Oranje naar buiten om de kiel aan de romp te bevestigen. Dan weer even op stal voor de laatste afwerking om vervolgens volgende week getuigd te gaan worden.

 

28 mei

Wat wordt het een mooie Draak !! Na uitgebreid plamuren van het dek en het aanbrengen van een vlieslaag glasvezeldoek kon de primer er op. En vervolgens de eerste laag witte lak voor het dek.

De laatste klus is het samenvoegen van roer en kiel. Aan de afwerking van het roer legt Rob nog de laatste hand. Maar het moment van te waterlating en weging komt nabij. Zoals vele volgers van De Oranje zullen hebben gemerkt: de geplande herdoop tijdens de wedstrijdserie met Hemevaart hebben we niet gehaald. Er zat iets tegen. Dat heb je wel eens met een projekt. Voor Rob helaas extra werk omdat er met epoxy moest worden gewerkt waar zowel Ferrie en Philip inmiddels behoorlijk gevoelig voor zijn geworden.

  

 

20 mei

Na Watersport TV was De Oranje en de Drakenklasse weer in beeld. Dit keer een uitgebreid artikel in de Gooi en Eemlander.

Jammer dat opmakers vaak een negatieve kop maken. “Drakenklasse herleeft” is meer op zijn plaats.

Veel dank aan Tineke de Vlaming die de krant scande.

 

 

Naast alle PR wordt er op diverse fronten hard gewerkt aan de laatste loodjes van de restauratie van De Oranje. Vrijwilliger en restauratie liefhebber Hans Yntema maakte een nieuwe helmstok en liet het oorspronkelijke roerkoningbeslag bij het gespecialiseerde jachtbeslagbedrijf  Gebr. De Kloet in Kortenhoef opknappen. Het ziet er wonderschoon uit. Veel dank aan Hans Yntema.

Ferrie de Vries heeft de kiel gereed gemaakt voor de eindmontage. Lekker in de epoxy gezet, waardoor allerlei oneffenheden mooi strak zijn getrokken. Rob Dekeukeleire legde samen met technisch adviseur en sponsor Jos Vaes ( Von der Linden GMBH, experts op het gebied van epoxy en polyester) een vlies van glasvezel over het oorspronkelijke houten dek. Hierdoor wordt het waterdicht en vormt het de basis voor de witte lak met antislip op het dek. Ook nu weer: Heel veel dank aan Jos voor zijn materiële en feitelijke bijdrage.

Philip de KG , die een hoge overgevoeligheid heeft voor epoxyharsen, moest zich tijdens deze activiteiten koest houden en besteedde zijn tijd aan kleine zaken, zoals het lakken van de peddels en het opknappen van de sierlijke originele vlaggenstok.

Het wordt komende week een week waarin de eindjes bij elkaar komen en de aflakfase kan beginnen. Dan ook het wegen van de boot om aan te kunnen tonen dat De Oranje aan de klasse eisen voldoet. De kiel is alsvast gewogen en leverde een certificaat op met 1006 kg. Een uitstekend gewicht !

 

1 mei 2017

Het is de periode van lagen lak opbouwen. Tussen de lagen door licht opschuren. Ook donateur en NDC voorzitter Klaas Ruigewaard met de zeiler van de NED 397, Lennaert van der Kroon, kwamen na het brengen van hun Draak voor de Muidenserie een handje helpen. MOOI ! Vele handen maken het werk lichter.

Helaas waren de temperaturen wat laag in deze tijd van het jaar, zodat achter elkaar doorwerken met de sneldrogende lak, geen optie was. Licht opschuren geeft hopelijk wel een beter resultaat.

Tijdens de wachttijd voor de wedstrijd op 29 april was er veel belangstelling van de Drakenvrienden voor De Oranje.

Dat mag ook wel, want er wordt tijdens het Hemelvaartweekend gevaren om de Moltzer/Frech beker, een mooie zilveren Drakenprijs van de klasse uit 1940. De Oranje won deze in 1956. De Flevobeker uit 1939 ( thans de Cor Groot Trophee) werd ook door De Oranje gewonnen in 1954.

 

12 april 2017

Het verhaal van De Oranje en de Vereniging Vrienden van De Oranje staat vanaf vandaag op Watersport TV !

Deze Draak, de H 160,  was een beroemdehied; hij wordt het weer !!!

Zie de video op

http://www.watersport-tv.nl/pg-31400-7-108309/pagina/watersport-tv-alles-over-watersport.html

 

 

 

Op basis van de status van ‘De Oranje’ eind februari 2017 hebben Rob, Ferrie en Philip, de motoren achter “De Oranje”,  er alle vertrouwen in dat de NED 160 in mei te water kan gaan. (Het zeilnummer is inmiddels vastgelegd bij het Watersportverbond)

De romp moet nog wel 2x aan de binnenkant worden geschuurd en gelakt en de romp moet aan de buitenkant nog 8 – 12 keer worden geschuurd en gelakt. Ook krijgen de schotten nog een mahonie of teak-kleurtje en zorgt Ferrie voor de gouden bies en de naam in gouden letters, voordat de lak er op gaat.

Vrijwillgers voor deze lakklus worden in de tweede helft van maart en in april gemobiliseerd.

Met de zgan reservemast van Poul Hoi Jensen, een prima giek, de beste blokken, schijven etc. van Harken,  een gedoneerd uitstekend A7-North grootzeil, een prima all round North genua en een spi die we ook wel ergens vandaan weten te krijgen,  hebben we in juni ongetwijfeld de mooiste klassieke Draak van het westerlijk halfrond om na te gaan of hij ook tot de snelste der snellen kan gaan behoren.

Vloerplaten Oranje

Oranje schotten

Samen met de klassemeter Günter Ahlers zijn we op zoek naar de oorspronkelijke meetbrief van de boot. Helaas beschikt het archief van het Watersportverbond niet over dit belangrijke document. Dat hebben vroegere eigenaren kennelijk nooit in copie afgegeven. Gelukkig zijn er wel meetbrieven van de zeilen die in 1955 door een Britse zeilmaker werden geleverd en is er in Duitsland bij de werf Abeking&Rasmussen of bij het Duitse Segelverbund wellicht nog een copie van de meetbrief te vinden. Het is uiteindelijk aan onze klassemeter om te bepalen of deze Draak ook  onder het criterium valt: ‘Once a Dragon; always a Dragon”. Gelukkig spreekt het bouwplaatje van de werf boekdelen.

IMG_0478

 

Voor en na het tuigen rest ons het gewicht van de boot te bepalen .  > 1650 kg zonder tuig;   > 1700 kg met vol tuig en de verplichte spullen aan boord.  Günter Ahlers schreef ons daarover :    “She will certainly be more than the original weight” . Geen wonder met al dat nieuwe rvs-beslag, tientallen Harkenartikelen en kilo’s epoxy en lak als vervanging van honderden koperen schroeven.