Nederlandse Draken Club logo

Nederlandse Draken Club logo Nederlandse Draken Club logo Geen account? Lid worden

“DE ORANJE” IN BEELD : VRIENDEN HOUDEN VAN DE ORANJE

11 oktober 2017 om 22:49

“DE ORANJE” IN BEELD : VRIENDEN HOUDEN VAN DE ORANJE

3 september 2017 om 22:06

3 september

Terwijl 15 Draken hun Tune Up Races voor het ONK deden noord van Pampus voer De Oranje met Vrienden rond de vloot en rond Pampus. Het is dit jaar nog te vroeg voor De Oranje zich ook in het veld voor het ONK te melden. Er moet nog meer gevaren worden om scherper te krijgen wat nog moet worden verfijnd komende winter (zoals mastdrukker en bakstagbediening).

Cees Nater zei: je moet hem eerst een jaar goed uittesten en op zijn limiet gevaren hebben. Dan ook nog graag een ervaren bemanning van Vrienden om te laten zien dat hij echt mee kan in het veld.

Intussen genieten we met Vrienden en nieuwe Vrienden van De Oranje en genieten we van de complimenten van kenners waar we langs varen, zoals de leden van het Race Committee op de startschip.

Voor allen die Vriend zijn of vriend willen worden: Meldt u zich bij Rob Dekeukeleire, Ferrie de Vries of Philip de Koning Gans als u ook een paar uurtjes wilt meevaren met De Oranje. Nog twee weken in Muiden; daarna gaat hij naar Akersloot.

Terzijde: Hoe mooi staan de twee “Dekeukeleire” Draken naast elkaar op hun trailer op het rijtje Draken in Muiden met de trotse bouwmeester er bij. De NED 185 Holland ( Abeking&Rasmussen 1964) van Rob en De NED 160 De Oranje (Abeking&Rasmussen 1954)

  

 

 17 augustus

Na een dikke maand te gast te zijn geweest bij KWV De Kaag is op 16 augustus afscheid genomen van de vele Kaagzeilers die De Oranje in hun hart hebben gesloten. Veel bewondering voor dit mooie schip. Tijdens de woensdagavondclubwedstrijd op 16 augustus met max 7 knopen wind (meestal minder dan 5 knopen tot helemaal nul) waren Remy en Caroline Kok aan boord met Philip de Koning Gans. Remy en Caroline hebben in vroegere jaren een 5.5 meter klasse gehad. Namen als Glen Foster en Fred Imhoff passeerden de revue tijdens een dobberwedstrijd met hoog concentratiegehalte. We zijn benieuwd of Remy en Caroline de stap naar een moderne Draak gaan zetten en aanschuiven bij de vloot op De Kaag, Westeinder, Muiden of Akersloot.

Ook bij ervaren Yinglingzeilers die na jaren zeilen in deze sportieve driemansboot het zeilen op de plas wel kennen en grotere uitdagingen willen, is belangstelling voor de Drakenklasse. Namen zijn genoteerd en uitnodigingen om dmv De Oranje kennis te maken met de klasse zijn uitgezet.

Tijdens de drijfpartij werd ook nog een serieus potje gevaren tussen de Draken  NED 339 ( Bontekoe), NED 69 en De Oranje. De jongens van De Bontekoe waren net iets bekwamer in het zetten van de spi bij 5 knopen wind dan de nieuwkomers op De Oranje, maar tijdens de eindsprint met nul wind en twee peddels was De Oranje net iets sneller.

Tegen zonsondergang werd ook duidelijk waarom delen van de wereld zich opmaken voor een ‘Total Solar Eclipse” op maandag 21 augustus. De maan staat al lekker dicht bij de ondergaande zon op De Kaag. Hoe mooi kan het zijn op de plas op een zomeravond met het silouet van een Draak vlak voor je tussen zon en maan.

In druilende regen is vandaag in Warmond afgetuigd en gekraand door Ferrie en Philip, met hulp van Gijsbert van der Laan. Tot medio september gaan we de belevenissen van De Oranje te Muiden meemaken. O.a. of er wordt meegedaan aan het ONK en zo ja door wie. Voor die tijd eerst nog wat kinderziektes verhelpen.

19 jul

De schoonheid van De Oranje is ook opgemerkt door Pieter Heerema, zelf eigenaar van een gerenoveerde Pedersen&Thuessen uit 1956, de NED 412. Tijdens de Kaagweek kwam Pieter De Oranje regelmatig tegen, zelf zeilend in een ‘gelegenheids’ Regenboog.

Op 18 juli kwam Pieter op de wal bij KWV De Kaag De Oranje in meer detail bekijken. Hij was vol lof voor het werk van Rob, Ferrie en de Vrienden. We kregen ook nog enkele goede tips van hem voor een goede vochtbalans tijdens de a.s. winterberging.

Pieter is ook toegetreden tot de Vrienden van De Oranje door zijn donatie van een z.g.a.n. complete set North wedstrijdzeilen die hij in 2014/2015 gebruikte tijdens ONK resp. Gold Cup. Wel onder de voorwaarde dat deze set alleen gebruikt gaat worden tijdens een serieus potje. VEEL DANK Pieter !

17 juli

De eerste serie zit er op voor De Oranje. Met een gedeelde tweede plaats met de NED 422 tijdens de Kaagweek en een 1e plaats tijdens de woensdagavondserie van De Kaag heeft De Oranje zijn aanwezigheid duidelijk getoont.

 

 

Er was volop aandacht voor deze Draak die bijna 40 jaar op De Kaag rondzeilde. Erg leuk was de ‘waterlijntest’, In de Drakenklasse staat deze volgens Jan Bakker op 40 personen op een Draak. In ieder geval gaf De Oranje geen krimp toen zo’n 15 vrolijke Oranjevrienden op het dek proostten op een behouden vaart.

De Oranje blijft vooralsnog tot medio augustus beschikbaar voor leden van de KWV De Kaag om kennis te maken met de Drakenklasse. Ook andere Draakzeilers zijn geinteresseerd te ervaren hoe hij vaart.

Neem contact op met Bart Peeters ( 0650676857) of met Philip de Koning Gans ( 0654600099) om een afspraak te maken voor een kennismakingstraining.

 

11 juli 

Daar is die dan. Koninklijk zeilde de Oranje de Vecht af tijdens de proefvaart op 10 juli. Ferrie de Vries zat er naast in zijn rib. Keek kritisch naar het tuig en schip en maakte prachtige foto’s.  Rob en Philip voelden hoe het schip reageerde op trimveranderingen en hoe koersvast het schip was op zijn trim.

Hoe mooi kan het zijn als alle stukjes van de puzzle in elkaar steken.

 

MOOI Hè !!!

( Met dank aan Ferrie voor deze mooie plaatjes)

En daarna weer aftuigen, inpakken en op de trailer van Jacob naar Warmond voor de eerste promotietour.

Met dank aan Emil ( NED 339) die De oranje intercepte in de file op de A9 bij Amstelveen.

10 juli

Mooier weer voor een eerste proefvaart en trimcheck hadden we niet kunnen hebben. Wind varierend van W > N> W met 5 – 7 knopen. 24 C en vlak water .

Met Rob en Philip in de boot en Ferrie als analist met camera op zijn rib werden alle fucties afgevinkt. De mastpositie bleek heel goed te zijn. De Oranje zeilde in een volledige balans, zonder loef-of lijgierigheid. De vraag is nu hoe dat zal zijn wanneer er meer wind staat. In een windveldje waar zo’n 7 kts wind stond accelereerde de boot soepel naar 4,7 kts SOG en zelfs toen de wind wegviel sukkelden we nog met 1,5 – 2,3 kts SOG met de rood-wit-blauwe spinnaker op (hijsen uit de kuip…) terug naar Muiden.

Per saldo is er een lijstje van 10 actiepunten met 4 prioritieten voordat hij op De Kaag aan het echte werk begint.

Bezoek ook de Facebook pagina ‘Draak Oranje’ voor meer foto’s en actualiteiten.

9 juli 

Ruim 30 vrienden, donateurs, belangstellenden en Facebook likers waren op 9 juli naar Muiden gekomen voor de herdoop van De Oranje. Na het uitspreken van een toepasselijke goede vaart wens in dichtvorm door mevr. Inky Lampe, de partner van de restauratiechef / commissaris ‘ Oud Hout’  Rob Dekeukeleire en een er bij horende scheut champagne over de boeg, ging de kiel het water in. De Oranje dreef en bleef van binnen droog.

  

  

Na de ‘ maiden trip ‘ ( op sleep bij Ferrie e Vries) bedankte Philip de Koning Gans namens het bestuur van de Vereniging Vrienden van de Draak Oranje de bouwers, de krabbers, de schuurders, de lakkers, de logistike supporters, de donateurs en de super donateurs in het bijzonder.

Jos Vaes, DGA van Von der Linden Gmbh in Wesel (BRD) werd zeer bedankt voor zijn bijdrage als expert op het gebied van restauraties in hout en epoxy en voor zijn substantiële bijdragen van glasvezelprodukten, epoxy ( West Systeem) en Epifanes 2-component lakken.

Henk Bouma bood De Oranje in 2015 onderdak voor het drogen en voorzag De Oranje van een nog zeer goede set zeilen en nog meer.

Ad van der Vliet, eigenaar van de Schoutenwerf, heeft 1,5 jaar genoten van het zien van de voortgang van de restauratie en wij in die tijd van het gratis gebruik van zijn oude timmermanswerkplaats. We hadden geen mooiere en betere plek kunnen wensen met zo’n enthousiaste gastheer.

En zo zijn er vele donateurs en vrijwilligers die elk op hun eigen wijze hebben bijgedragen en nog steeds bijdragen. Want het zeilfeestje gaat nu pas echt gebeuren.

Dit alles werd nauwlettend gevolgd en gefotografeerd door een redacteur van De Spiegel der Zeilvaart. Dus er komt nog een mooi verhaal over De Oranje in dit respectabele zeiltijdschrift.

Na de lofbetuigingen was  het tijd voor een glas bubbels met happen en bitterballen, het bekijken van de ‘geheimen’ van De Oranje en daarna een traditionele Drakenmaaltijd.

18 juni

Operatie ‘onder de kraan’ is geslaagd onder leiding van Ferrie de Vries en Rob Dekeukeleie. Dankzij hulp van de havenmeesters van de KNZ&RV, vrienden van De Oranje en foto’s van Reinier Wissenraet. Het was een precies werkje, waarbij voorkomen moest worden dat de inmiddels 15 lagen lak een kras zou oplopen. So far so good. We zijn nu al weer wat verder. De kiel zit er aan. Met zes grote en kleine rvs-bouten gefixeerd, en met moeren en epoxy vastgezet aan de kielbalk. Die kan geen kant meer uit. Na deze operatie is de boot in de takels gehangen om de kiel mooi strak en glad te plamuren en te schuren voordat (komende dagen) de matrix-anti-fouling er op gaat. Want de boot zal tijdens de ‘show perioden’ veel in het water liggen en hij moet nog glad blijven ook voor het geval er mee wordt gedaan met een lokale wedstrijd.

De Oranje ziet het daglicht na 1,5 jaar in de Schoutenwerf te zijn ge demonteerd, gerepareerd en weer met de oorspronkelijke gangen, spanten, dekdragers en het originele dek in elkaar gezet.

 

Klimmend van de 15 lagen lak onder de kraan voor ‘Operatie kiel’

Als alles volgens plan verloopt gaat a.s. donderdag de mast en het tuig er op en wie weet wordt het dan vrijdag ‘De Oranje Te Water dag’.

Resten de kleine zaken, zoals het zeilnummer 160 , de verzekering voor de schippers en opvarenden, de dektent, dock fenders en neusbeschermer ( Veel dank aan sponsor Bart Peeters !! ), een huishoudelijk reglement voor een a.s. ledenvergadering over het gebruik van De Oranje, het regelen van de maiden presentatie op De Kaag tijdens de Kaagweek en nog meer vrolijke zaken.

Want in juli gaat de volgende fase in: genieten met en van De Oranje.

6 juni

Al het lakwerk is gereed. Met goud gerand en de naam in mooie letters weer trots op de oorspronkelijk plaats.

Na de regenbuien van vandaag en morgen gaat De Oranje naar buiten om de kiel aan de romp te bevestigen. Dan weer even op stal voor de laatste afwerking om vervolgens volgende week getuigd te gaan worden.

 

28 mei

Wat wordt het een mooie Draak !! Na uitgebreid plamuren van het dek en het aanbrengen van een vlieslaag glasvezeldoek kon de primer er op. En vervolgens de eerste laag witte lak voor het dek.

De laatste klus is het samenvoegen van roer en kiel. Aan de afwerking van het roer legt Rob nog de laatste hand. Maar het moment van te waterlating en weging komt nabij. Zoals vele volgers van De Oranje zullen hebben gemerkt: de geplande herdoop tijdens de wedstrijdserie met Hemevaart hebben we niet gehaald. Er zat iets tegen. Dat heb je wel eens met een projekt. Voor Rob helaas extra werk omdat er met epoxy moest worden gewerkt waar zowel Ferrie en Philip inmiddels behoorlijk gevoelig voor zijn geworden.

  

 

20 mei

Na Watersport TV was De Oranje en de Drakenklasse weer in beeld. Dit keer een uitgebreid artikel in de Gooi en Eemlander.

Jammer dat opmakers vaak een negatieve kop maken. “Drakenklasse herleeft” is meer op zijn plaats.

Veel dank aan Tineke de Vlaming die de krant scande.

 

 

Naast alle PR wordt er op diverse fronten hard gewerkt aan de laatste loodjes van de restauratie van De Oranje. Vrijwilliger en restauratie liefhebber Hans Yntema maakte een nieuwe helmstok en liet het oorspronkelijke roerkoningbeslag bij het gespecialiseerde jachtbeslagbedrijf  Gebr. De Kloet in Kortenhoef opknappen. Het ziet er wonderschoon uit. Veel dank aan Hans Yntema.

Ferrie de Vries heeft de kiel gereed gemaakt voor de eindmontage. Lekker in de epoxy gezet, waardoor allerlei oneffenheden mooi strak zijn getrokken. Rob Dekeukeleire legde samen met technisch adviseur en sponsor Jos Vaes ( Von der Linden GMBH, experts op het gebied van epoxy en polyester) een vlies van glasvezel over het oorspronkelijke houten dek. Hierdoor wordt het waterdicht en vormt het de basis voor de witte lak met antislip op het dek. Ook nu weer: Heel veel dank aan Jos voor zijn materiële en feitelijke bijdrage.

Philip de KG , die een hoge overgevoeligheid heeft voor epoxyharsen, moest zich tijdens deze activiteiten koest houden en besteedde zijn tijd aan kleine zaken, zoals het lakken van de peddels en het opknappen van de sierlijke originele vlaggenstok.

Het wordt komende week een week waarin de eindjes bij elkaar komen en de aflakfase kan beginnen. Dan ook het wegen van de boot om aan te kunnen tonen dat De Oranje aan de klasse eisen voldoet. De kiel is alsvast gewogen en leverde een certificaat op met 1006 kg. Een uitstekend gewicht !

 

1 mei 2017

Het is de periode van lagen lak opbouwen. Tussen de lagen door licht opschuren. Ook donateur en NDC voorzitter Klaas Ruigewaard met de zeiler van de NED 397, Lennaert van der Kroon, kwamen na het brengen van hun Draak voor de Muidenserie een handje helpen. MOOI ! Vele handen maken het werk lichter.

Helaas waren de temperaturen wat laag in deze tijd van het jaar, zodat achter elkaar doorwerken met de sneldrogende lak, geen optie was. Licht opschuren geeft hopelijk wel een beter resultaat.

Tijdens de wachttijd voor de wedstrijd op 29 april was er veel belangstelling van de Drakenvrienden voor De Oranje.

Dat mag ook wel, want er wordt tijdens het Hemelvaartweekend gevaren om de Moltzer/Frech beker, een mooie zilveren Drakenprijs van de klasse uit 1940. De Oranje won deze in 1956. De Flevobeker uit 1939 ( thans de Cor Groot Trophee) werd ook door De Oranje gewonnen in 1954.

 

12 april 2017

Het verhaal van De Oranje en de Vereniging Vrienden van De Oranje staat vanaf vandaag op Watersport TV !

Deze Draak, de H 160,  was een beroemdehied; hij wordt het weer !!!

Zie de video op

http://www.watersport-tv.nl/pg-31400-7-108309/pagina/watersport-tv-alles-over-watersport.html

 

 

 

Op basis van de status van ‘De Oranje’ eind februari 2017 hebben Rob, Ferrie en Philip, de motoren achter “De Oranje”,  er alle vertrouwen in dat de NED 160 in mei te water kan gaan. (Het zeilnummer is inmiddels vastgelegd bij het Watersportverbond)

De romp moet nog wel 2x aan de binnenkant worden geschuurd en gelakt en de romp moet aan de buitenkant nog 8 – 12 keer worden geschuurd en gelakt. Ook krijgen de schotten nog een mahonie of teak-kleurtje en zorgt Ferrie voor de gouden bies en de naam in gouden letters, voordat de lak er op gaat.

Vrijwillgers voor deze lakklus worden in de tweede helft van maart en in april gemobiliseerd.

Met de zgan reservemast van Poul Hoi Jensen, een prima giek, de beste blokken, schijven etc. van Harken,  een gedoneerd uitstekend A7-North grootzeil, een prima all round North genua en een spi die we ook wel ergens vandaan weten te krijgen,  hebben we in juni ongetwijfeld de mooiste klassieke Draak van het westerlijk halfrond om na te gaan of hij ook tot de snelste der snellen kan gaan behoren.

Vloerplaten Oranje

Oranje schotten

Samen met de klassemeter Günter Ahlers zijn we op zoek naar de oorspronkelijke meetbrief van de boot. Helaas beschikt het archief van het Watersportverbond niet over dit belangrijke document. Dat hebben vroegere eigenaren kennelijk nooit in copie afgegeven. Gelukkig zijn er wel meetbrieven van de zeilen die in 1955 door een Britse zeilmaker werden geleverd en is er in Duitsland bij de werf Abeking&Rasmussen of bij het Duitse Segelverbund wellicht nog een copie van de meetbrief te vinden. Het is uiteindelijk aan onze klassemeter om te bepalen of deze Draak ook  onder het criterium valt: ‘Once a Dragon; always a Dragon”. Gelukkig spreekt het bouwplaatje van de werf boekdelen.

IMG_0478

 

Voor en na het tuigen rest ons het gewicht van de boot te bepalen .  > 1650 kg zonder tuig;   > 1700 kg met vol tuig en de verplichte spullen aan boord.  Günter Ahlers schreef ons daarover :    “She will certainly be more than the original weight” . Geen wonder met al dat nieuwe rvs-beslag, tientallen Harkenartikelen en kilo’s epoxy en lak als vervanging van honderden koperen schroeven.