Nederlandse Draken Club logo

Nederlandse Draken Club logo Nederlandse Draken Club logo Geen account? Lid worden

De Draak

In 1929 won de Noorse jachtontwerper Johan Anker een wedstrijd van de KSS Gøtenborg voor het ontwerp van een scherp jachtje met twee kooien dat ook geschikt was om deel te nemen aan wedstrijden op het soms ruwe water van de Zweedse westkust. Het werd een jachtje van 9 meter lengte met een torentuig van totaal 20 m2.  Hij noemde dit ontwerp de Dragar (Draak).  Het ontwerp bleek aan de behoefte te voldoen. Als in 1930 was er in Scandinavië een flinke vloot van Noorse, Zweedse en Deense Draken. Via Kiel kwamen de Duitse wedstrijdzeilers in contact met de Draak. Het was de vriendschap tussen de Hamburgse reder Otto Ernst (met Drachen D3) en de Nederlandse jurist Van Benthem van der Bergh die leidde tot de bestelling van de eerste Nederlandse Draak bij een werf in Zweden.

23

In 1936 werd de eerste Draak Ingeschreven bij het Koninklijke Nederlandsch Verbond van Watersportverenigingen en was de Internationale Drakenklasse in Nederland een feit.

De Draak werd ook snel populair in Nederland en zo ook in overige delen van Europa. Van 1948 tot 1972 is de Draak een Olympische klasse geweest. De klasse verdween niet zoals werd verwacht na het verdwijnen van de Olympische status. Met een klein wedstrijdvloot en een actieve Nederlandse Drakenclub is de klasse in Nederland nog steeds actief. ( zie in het menu ‘Geschiedenis’).

Dankzij een strakke bewaking van de Classrules zijn de elegante lijnen van de romp sinds 1929 bijna niet zijn veranderd. Alleen het kajuitdakje (dat zekere vrijheidsgrenzen kent binnen de class rules) heeft zich gaandeweg aangepast omdat er in de huidige wedstrijddraken sowieso niet meer wordt overnacht zoals dat vroeger het geval was.

De tuigage is echter wel veranderd. In 1946 is de mast uitgerust met diamant verstaging en daarmee twee zalingen. Ook is toen het zeiloppervlak vergroot naar 26 m2 en is de ballonfok er bij gekomen.

Nederlandse 80 jaar poster

Sinds 1972 worden er Draken in polyester gebouwd.  Sinds 2000 zijn er Draken ook in plakhout met glasvezel (zg Cold Moulded) te koop. In Nederland zijn er nog steeds veel (klassieke) houten Draken, vaak schitterend gerestaureerd en meestal in gebruik om te toeren, soms zelfs om mee te racen. Omdat er slechts weinig is veranderd door de jaren heen kan men, mits de tuigage voor het wedstrijdzeilen geschikt is, eenvoudig meedoen aan de wedstrijden in Nederland en daarbuiten.

Bij de International Dragon Association (IDA) staan ongeveer 1350 Draken geregistreerd in 30 landen. De grootste vloten bevinden zich in Europa, aangevoerd door Duitsland, Engeland en Zweden. Met ca 60 actieve wedstrijddraken staat Nederland anno 2017 op de zesde plaats. De Drakenklasse  is de grootste open kielboot klasse ter wereld.

IMG_1685

Er worden nog steeds nieuwe Draken gebouwd. De Britse werf Petticrows in Burnham on Crouch (Essex) is in 2016 begonnen met haar zevende variant, binnen de klasseregels. Steeds met meer uitgekiende bedienings- en trimmogelijkheden. Ook in Nederland is de werf van Joop Doomernik in Zaltbommel gespecialiseerd in de bouw van Draken.

petti7

Door de nauwe betrokkenheid bij de klasse van oud Draakzeiler (ex) Koning Constantijn van Griekenland in zijn huidige rol als President van de IDA  zeilen  familieleden van hem in Spanje en in Denemarken nog steeds actief in een Draak. Ook het Britse Koninklijk huis beschikt sinds jaren over de Draak ‘Blue Bottle’.  En als oud Draakeigenaar van de H184 is het niet vreemd dat onze voormalige Koningin Beatrix nu nog steeds zeilt in de (Lemster Aak) ‘Groene Draeck’ en de klasse een warm hart toedraagt.